Zbyszek Zbyszek
1306
BLOG

Jak pisać blog. Prawdziwy poradnik Salonu24

Zbyszek Zbyszek Rozmaitości Obserwuj notkę 36

W związku z zamieszczeniem przez panią Bognę Janke poradnika dla piszących teksty na Salon24 oraz w związku z tym, że ów poradnik zawiera kilka zupełnie dramatycznych błędów, wypada je skorygować ku korzyści tych, co zechcą z rad poradnika korzystać.

Zasadniczym pytaniem, na które autor wpisów Salonu24 musi sobie odpowiedzieć, jest:

Po co piszę te teksty?

Zagadnienie intencji, zostało w poradniku Gospodyni Salonu24 sformułowane tak:

Jak wyróżnić się wśród milionów tekstów, które codziennie pojawiają się w sieci? Jak zostać zauważonym? Jak sprawić, by Państwa blog był chętnie czytany i komentowany?

Celem, zatem, piszącego bloga, jest: jak największa liczba czytań oraz komentarzy.

W tym momencie pani Bogna, skupia się na cechach tekstu, które sprawią, że cel zostanie osiągnięty. To właśnie jest fundamentalny błąd.

Towar na rynku

Tekst w przestrzeni publicznej, którego celem jest uzyskanie maksymalnej poczytności i odzewu jest niczym innym jak towarem na rynku. Co robi dobry przedsiębiorca, gdy chce umieścić na rynku towar, który będzie miał powodzenie? Bada rynek!!!

Bez znaczenia jest, czy pralka będzie miała takie czy inne cechy techniczne, jeśli nie spotka się z oczekiwaniami rynku. Bez znaczenia jest czy dany produkt spożywczy będzie zdrowy i wartościowy, jeśli nie będzie na niego oczekiwania na rynku.

Jeśli zatem drogi czytelniku, zamierzasz umieścić na rynku czytelniczym swój produkt i pragniesz jego dobrego przyjęcia - zbadaj rynek. Zapoznaj się z oczekiwaniami ludzi, z którymi będziesz miał do czynienia.

Jak to zrobić? Bardzo prosto. Sprawdzaj przez jakiś czas, które i jakie teksty maja największą liczbę komentarzy. Co cechuje te teksty. Dzięki tej analizie, będziesz wiedział, jakie teksty i jak, należy pisać, aby osiągnąć swój cel, sformułowany, przypomnijmy, tak:: "jak największa liczba czytań i komentarzy".

Cechy tekstu

Z tej perspektywy skorygujmy niektóre porady Pani Bogny Janke, tak abyś, drogi czytelniku, odniósł swój upragniony sukces:

Temat

Przy wyborze tematu najważniejsze jest czy jest to temat aktualnie dyskutowany. Niech cię, czytelniku, opatrzność broni, przed wyborem tematów "w których jesteś mocny, masz dużo do powiedzenia, możesz je opisać rzetelnie i ciekawie", a które nie są dyskutowane. Takie notki spotkają się z niskim zainteresowaniem i niewielką liczbą komentarzy. Ludzie w większości reagują na główne media. To co powie Kraśko, pięć milionów razy z ekranu telewizora, staje się tematem dyskutowanym. Jeśli chcesz osiągnąć popularność, musisz zawsze "być w siodle", pisać na tematy bieżące, które każdego dnia określi mainstream medialny.

Tytuł

Tu zasadniczo Pani Bogna ma rację. Tytuł musi podrażnić świadomość czytającego. Musi ją podrażnić do tego stopnia, żeby kliknął w ten tytuł. Zaleca się używanie słów kluczowych: "katastrofa, straszne, zagrożenie, zbrodnia, spisek" itp. Tytuł powinien być tezą. Tezą, która od razu ustawia nas w bieżącym ścieku popularnych tematów, np: "Hofman i spółka - złodzieje wyrzuceni z PiS", albo "Donald Tusk zaprzepaścił Polskę".

Podstawową cechą tytułu jest zawarcie w nim wstrząsającej (w miarę) tezy, na popularny aktualnie temat, zawierającej podzielany przez większość odbiorców pogląd,  typu: "Mechanizm fałszerstwa wyborów". Większość czytelników "wie", że wybory sfałszowano i o tym chętnie dyskutuje, więc tytuł będzie ok.

Kompozycja

Kompozycja jest w zasadzie nie ważna, jeśli twój tekst jest na temat "aktualnie dyskutowany" i podziela poglądy większości czytelników. Oczywiście tekst musi spełniać pewne minimum wymogów by dostać się na SG, ale to tylko tyle.

Język

Daj sobie spokój z językiem. To dla rynku - nie ma znaczenia.

Przejrzystość tekstu

Rób akapity i rozdzielaj myśli. Dłuższy ciąg słów, powiedzmy 7 linijek po sobie jest już nie do przyjęcia. Żyjemy w fazie zdruzgotanej uwagi, ludzie są w stanie przyswajać tylko krótkie treści i komunikaty. Jeśli treść przekracza pojemność uwagi przeciętnego odbiorcy, jego uwaga wędruje gdzie indziej.

Zdjęcie

Zdjęcie to kwiatek do kożucha. Jeśli myślisz, że zamieszczanie zdjęć cokolwiek zmieni, to jesteś w błędzie. W skali wpływu na powodzenie tekstu, wpływ zamieszczenia zdjęcia szacujemy na maksimum 2%.

Kategoria tematyczna

Sprawdź jaka kategoria tematyczna jest najczęściej czytana i komentowana. Na Salonie24 jest to: "Polityka". I już wiesz, w jakiej kategorii pisać i umieszczać swoje tekst. Reszta rozważań w tym temacie jest zbędna.

Słowa kluczowe - tagi

Kompletnie bez znaczenia. Ludzie nie wyszukują tekstów po tagach. Pewnie znacznie mniej niż 1%. Coś tam wpisz, ale to nie będzie miało wpływu na realizację twojego celu.

Komentarze

Odpowiadaj na komentarze. Twoje odpowiedzi, tak jak zresztą i cały tekst, muszą pozostawiać w harmonii z generalnym nastawieniem czytelników. Pamiętaj o tym.

Promocja

Daj sobie spokój z promocją. Nikogo niemal nie obchodzi, że zalinkujesz coś (co to znaczy?) w google+ czy facebook. To kompletny margines zwiększania popularności.

Pomysły, inspiracje

Jeśli chcesz osiągnąć swój cel, czyli dużą liczbę czytających i komentujących, za wszelką cenę unikaj rady: "Staraj się kreować własne tematy." Twoje tematy NIKOGO NIE OBCHODZĄ. Oczywiście jest to stwierdzenie generalne, bo w każdej zbiorowości znajdziesz niewielki krąg osób, które zainteresuje co napisałeś. Z naciskiem na niewielki. Kreowanie własnych tematów jest w zasadzie samobójstwem, jeśli chodzi o szukanie popularności.

Pomysły czerp z wiadomości telewizyjnych. Najczęściej czytane i komentowane teksty, odwołują się właśnie do nich.

Podsumowanie

Początkiem sukcesu, i jego kluczowym warunkiem, jako blogera, jest rozpoznanie rynku, a więc preferencji i cech zbioru ludzi do których adresujemy swój produkt. Niezbędne jest odpowiedzenie sobie na pytanie: Jacy są ludzie i czego oczekują?

Po pierwsze ludzie mają pewien określony poziom inteligencji. Nie jest on zatrważający, bowiem system edukacji oraz mediów, stale, dekada za dekadą, ten poziom próbuje obniżyć. Maleją wymagania na egzaminy maturalne, schamieniu ulega produkcja telewizyjna. Muzyka to już jakieś mechaniczne popłuczyny tego co było 40 lat temu. Czy wiesz, że cały świat świętował koniec drugiego tysiąclecia 31 grudnia 1999r?

Po drugie ludzie mają zdruzgotaną uwagę. Średni komunikat telewizyjny, to jest wypowiedź dziennikarza albo polityka, trwa jakieś 15 sekund. Do takiej dawki przyzwyczajony jest umysł odbiorcy. Jeśli ktoś będzie mówił lub pisał, dłuższymi frazami, to niezależnie od wartości tego co powie, zostanie to pominięte.

Po trzecie ludzie postawieni są w bardzo trudnej sytuacji. Z jednej strony nie rozumieją świata, bo to jest dla nich niemożliwe, z drugiej strony rozpaczliwie niemal potrzebują ten świat rozumieć.

Nie rozumieją go z dwóch powodów. Pierwszym jest obniżający się, wskutek edukacji i działania mass mediów, poziom intelektualny. Drugim jest niezwykła komplikacja świata i nasycenie go takim poziomem kłamstwa, absurdu i błędu, że trudno znaleźć spójne wytłumaczenie.

Człowiek jednak musi mieć wytłumaczenie świata. Ponieważ to wytłumaczenie, które ma, jest kruche, bo nie oparte o jego własne rozumienie, tylko zaczerpnięte z zewnątrz, człowiek będzie bronił tego wytłumaczenia świata jak swojej własnej osoby.

Dlatego właśnie pisać powinieneś rzeczy zgodne z tym co myśli większość twoich czytelników i pisać na tematy, które w bieżącej chwili zajmują ich uwagę. Powinieneś pisać w miarę drastycznie i emocjonalnie, bo w ten sposób wzmacniasz emocje twoich czytelników. Gdy prześledzisz posty na Salonie24 z największa ilością komentarzy, odkryjesz, że odpowiadają one - tym właśnie kryteriom. I w ten sposób odniesiesz sukces.

 

Jeśli będziesz pisał inaczej, to, słowami Poety mówiąc:

nagrodzą cię za to tym co mają pod ręką
chłostą śmiechu zabójstwem na śmietniku

 

No chyba, że zmienisz swój cel. Ale to już całkiem inna opowieść.

-------------------------------------------

Mój blog domowy

 

Zbyszek
O mnie Zbyszek

http://camino.zbyszeks.pl/  Kopia twoich tekstów: http://blog.zbyszeks.pl/2068/kopia-bezpieczenstwa-salon24-pl/

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości